• Головна
  • Товариство
  • Творчість
    • Поезія
    • Проза
    • Драматургія
    • Критика та есеїстика
    • Переклади
    • Зав’язь
  • Літпроцес
    • Журнал “Харків. Lit”
    • ЛітReview
    • “Кальміюс”
      • Кальміюс-2018
      • Кальміюс-2017
      • Кальміюс-2016
  • Історія
    • Літературний Харків
    • Постаті
    • Очима культури
  • Наші партнери та друзі
← Йогансен-fest 2013
Відновлено могилу Василя Мисика →

«Очима культури» № 21. Антін Лосенко і класицизм у малярстві.

Опубліковано в 9 Вер, 2013 Прокоментуй! 5 594 переглядів

 

Рік 1753 виявився істотно важливим, а то й доленосним для історії мистецтва не тільки України, а й усього сходу Европи. Подія, на перший погляд, незначна: указом цариці Єлисавети трьох хлопців із придворної капели, які втратили хлоп’ячі голоси, переведено на навчання малярства до майстерні Івана Аргунова. Це було трьох українців: Кирило Головачевський (1735-1823), Іван Саблучок (1735-1777) та Антін Лосенко (1737-1773). Всі три вони згодом стали видатними митцями й професорами Академії Мистецтв.

B21 1 Losenko AntinНайскромніший із них своїм талантом Кирило Головачевський лишився в Петербурзі, був вмілим, сумлінним портретистом, який прожив свій довгий вік біля Академії, де наприкінці своєї кар’єри став інспектором. Талановитий Іван Саблучок мав великий вплив на розвиток мистецтва в Україні. Закінчивши навчання в Академії, він послідовно й енергійно домагався повернення в Україну та нарешті домігся свого. Переїхавши 1767 р. до Харкова, він заснував при Харківському колегіюмі т. зв. «додаткові класи» мистецтва, які досить скоро перетворив на справжню академію мистецтва. Ці «додаткові класи», попри їх надзвичайний успіх (а, вірніше, саме із огляду на успіх, який зробив із них конкурента петербурзької Академії), були закриті імперським указом 1798 р. Єдина відома мені вціліла картина Саблучка (портрет С. Юр’єва) свідчить про нього як про насправді видатного майстра портретистики.

Але найбільший вплив на розвиток далеко не тільки українського мистецтва мало B21 2 Losenko_Antin_Miraculous Draught of Fishes 1762 2класицистичне малярство Антона Лосенка. Цей творець здійснив справжню революцію в мистецтві сходу Европи, більш рішуче, аніж будь-хто із його сучасників виступивши проти вичерпаної традиції іконописного шабльону й копіювання, яке визначало тогочасне малярство Російської Імперії. Разом із земляком Дмитром Левицьким (найвидатнішим портретистом Імперії та й одним з кращих в Европі) Лосенко виніс українське мистецтво на світову арену. А проте, на жаль, за добре відомим сценарієм, серед українців цей видатний мистець досі майже не досліджений та й практично невідомий. Українці, як і в багатьох інших випадках, без опору віддають його творчість росіянам і російській традиції.

Зацікавленим прочитати єдиний відомий мені твір української літератури, присв’ячений Лосенкові, щиро рекомендую цікаве, хоч і дещо химерне оповідання Юрія Косача «Запрошення на Цитеру», що його я передрукував у найновішому числі журналу «Кур’єр Кривбасу» (№ 268-270 за березень-травень 2012)…

 

Marko Stech 2 small 2kontakt_logo (male)Усі телепередачі «Очима культури» можна подивитися тут: на моїй сторінці «Очима культури».

Дякую за Вашу увагу! Щиро, Марко Роберт Стех

Продовження циклу «Очима культури» — телесюжет № 22 про видатного українського мистця у Парижі Михайла Андрієнка (Нечитайла).

Marko Robert Stech , Антон Лосенко , Володимир Боровиковський , Гетьманат , Григорій Сковорода , Дмитро Левицький , історія України , класицизм , козацтво , малярство , Марко Роберт Стех , Очима культури , українська ідентичність , українська культура , українське мистецтво , українсько-російські стосунки

Залишити коментар

Натисніть сюди, щоби скасувати відповідь.

Ви повинні увійти, щоб залишити коментар.

  • Анонси
  • Події
  • Новинки
  • Рецензії
  • Інтерв'ю

Недавні записи

  • «Вікно на Хрещатик» з однойменним вальсом із Варшави і харківською передмовою
  • Час відновити справедливість!
  • Все залишається людям
  • Анатолій Стожук: «Головні битви людини проходять у її серці». До ювілею письменника і видавця
  • Рядки з передмістя і Харкова перемогли на поетичному конкурсі в Києві
  • «Так довго не живуть, а я живу». Чорнобилець Віктор Пінченко на творчому вечорі в Мерефі
  • Папір від ректора…

Позначки

1920-ті роки Marko Robert Stech І. Мироненко Ірина Мироненко Антоніна Тимченко Бобошко Боровий Брюґґен Василь Мисик Віктор Бойко Віктор Тимченко Віталій Квітка Григорій Сковорода Дмитро Щербань Кириченко Ковальова Л. Хворост Леонід Ушкалов Люцина Хворост Марко Роберт Стех Мельників Михайлин Михайло Красиков О. Ковальова О. Тараненко Олександра Ковальова Очима культури Перерва Петро Джерелянський Романовський Сергій Шелковий Сковорода Стожук Супруненко Тома Хворост Шелковий малярство музика поезія поезія національного опору розстріляне відродження сталінізм українська культура українська література
© Усі права застережено
Харків-61002, вул. Чернишевська, 59; (057)700-40-58; електронна адреса: kharkiv.nspu@gmail.com
2012 Сайт Харківської обласної організації Національної спілки письменників України
Підтримка сайту: Андрій Пеляк