Таку (а, можливо, й іншу) назву матиме поетична антольоґія, робота над укладанням якої щойно розпочалася. До книжки ввійдуть вірші українських поетів, які або народилися в Люботині, або ж були пов’язані життям та творчою працею з цим невеличким слобожанським містом.
Далеко не кожен навіть із сучасних мегаполісів може, подібно до Люботина, похвалитися десятками імен самобутніх поетів, витоки та розквіт творчости яких були б пов’язані з рідним містом. Саме Люботин та його мальовничі околиці протягом близько двох століть (від XIX до початку XXI) стали справжнім джерелом надхнення — як для літераторів, котрі тут народилися й виросли, так і для тих, кого одразу й назавжди зачарувала дивовижна краса цього краю, хто відчув і власну причетність до його славетної та водночас драматичної історії…
За творами цих поетів можна досліджувати етапи розвитку вітчизняної поезії, оскільки їхні мистецькі пошуки відбувалися, здебільшого, в контексті загальноукраїнського літературного процесу. У Василя Мови (Лиманського) ще відчуваємо відлуння доби романтизму, народницькими за своєю сутністю є творчі та світоглядні засади Марусі Вольвачівни, певну данину авангардизмові встигла віддати молода Наталя Забіла, натомість Олександер Корж помітно тяжів до неоклясиків…
А от однією з ознак новітнього (по Другій світовій війні) часу стало непримиренне протистояння патріотично налаштованих мистців слова та антиукраїнської тоталітарної влади — поети, звертаючись до минулого й апелюючи до нащадків, незмінно мали в цьому жорстокому двобої переконливу моральну перевагу. Дуже різні за мистецькими вподобаннями та естетичними засадами Володимир Пасічник, Микола Козак, Степан Сапеляк ладні були ціною власної свободи, здоров’я й самого життя стверджувати та відстоювати свої послідовно націоналістичні переконання.
Зараз уже маємо вагомі підстави, аби говорити і про люботинську поетичну традицію, що її визначальною прикметою є глибоке патріотичне почуття — присутнє (часом, опосередковано) не в самій лише громадянській ліриці. А ще — надзвичайна щирість (без якої, власне, неможлива справжня поезія), природність інтонацій у спілкуванні з читачем-співрозмовником, помітне тяжіння до лірики пейзажної, позначеної сміливим використанням нетривіальних виражальних засобів… Незаперечним також є наступне: кожен із представлених у цій книжці поетів спромігся сказати щось своє, заповітне — в тільки йому притаманній формі.
На читачів Антольоґії чекає радість зустрічі не лише з поетами, добре відомими в Україні та світі, але й із тими, чий творчий доробок ще не став надбанням широкого читацького загалу. Різним, звісно, є і ступінь оволодіння майстерністю віршування — разом із досвідченими літераторами за професією представлені обдаровані поети-аматори… Із цілої низки причин добірки віршів, опрацьовані вже упорядником, суттєво різняться за своїм обсягом, однак, будь-яка з них містить достатньо поетичного матеріалу, щоби скласти власну неупереджену думку про того чи іншого автора.
Чи можна вважати наведений нижче наявний вже перелік поетів, які творили «з Люботином у серці», більш-менш вичерпним? Мабуть, що ні. Тому упорядник буде щиро вдячний членам літературної спільноти за пропозиції стосовно складу майбутньої Антольоґії.
Тел. упорядника: 761-04-86 (Петро Джерелянський);
E–mail: jerel@ukr.net