• Головна
  • Товариство
  • Творчість
    • Поезія
    • Проза
    • Драматургія
    • Критика та есеїстика
    • Переклади
    • Зав’язь
  • Літпроцес
    • Журнал “Харків. Lit”
    • ЛітReview
    • “Кальміюс”
      • Кальміюс-2018
      • Кальміюс-2017
      • Кальміюс-2016
  • Історія
    • Літературний Харків
    • Постаті
    • Очима культури
  • Наші партнери та друзі
← Володимир БРЮҐҐЕН: «ЛІТЕРАТУРА ЖИТИМЕ ЗАВЖДИ»
Заява українських письменників, митців, діячів культури →

«Очима культури» № 23. Про Володимира Винниченка в Парижі.

Опубліковано в 26 Гру, 2013 Прокоментуй! 5 223 переглядів

 

Про паризький період життя Володимира Винниченка український читач чи дослідник, у принципі, має змогу взнати досить багато. Насамперед завдяки ще не завершеній публікації Винниченкового «Щоденника». У 2010 «Смолоскип» та Канадський інститут українських студій видали у Києві його третій том, який і охоплює паризькі роки 1926-28.

B23 1 Vynnychenko 2Як і два раніші томи, видані КІУСом ще на початку 1980х рр. (2-гий том, за роки 1921-25, покриває перший рік життя Володимира і Розалії Винниченків у Парижі), крім самих Винниченкових записів, це видання пропонує читачеві також і вдумливі коментарі Олександра Мотиля. А якщо додати до того доволі велике число публікацій про Винниченка, які з’явилися останніми роками (а серед них одне із найбільш вражаючих — це виданий «Мистецтвом» у 2007 р. великий альбом «Володимир Винниченко – художник», який багато кому вперше відкрив очі на отой маловідомий аспект його особистості та біографії), то джерел для здобування знань навіть для обзнайомлених з тематикою є достатньо.

Правда, далеко не всі аспекти Винниченкіяни того часу достатньо глибоко досліджені (а про рівень знань тих справ серед пересічного громадянина я вже й не згадую). B23 2 Vynnychenko Diaries vol 3 smallПриміром, чого варте складне питання стосунків Винниченка з молодим Миколою Глущенком, якого Винниченко підтримував у той час морально та фінансово, сам навчаючись у нього живопису, а для якого контакт із бувшим головою уряду УНР був, серед іншого, напевне, і частиною його розвідницької роботи. 

Та якщо матеріялів про обставини життя Винниченка наприкінці 1920-х рр. сучасний читач може знайти доволі багато, то літературна творчість Винниченка паризького періоду залишається навіть для багатьох спеціалястів майже невідомою. Роман «Поклади золота» — це один із текстів, які до читача в Україні потрапили щойно останніми роками й, наскільки мені відомо, не викликали поки що серйозного та глибокого відгуку. Цей текст, без жодного сумніву, не належить до найкращих і наймайстерніших творів письменника (він сам, невдоволений ним, залишив текст невикінченим), а проте провокативний («архетиповий» в історії українських політичних реалій) мотив «українських покладів золота», які однак послідовно експлуатують чужі уряди аж ніяк не в інтересах корінного народу, мала би зацікавити читачів своєю, на жаль, безперервною для України актуальністю…

 

Marko Stech 2 small 2kontakt_logo (male)Усі телепередачі «Очима культури» можна подивитися тут: на моїй сторінці «Очима культури».

Дякую за Вашу увагу! Щиро, Марко Роберт Стех

Продовження циклу «Очима культури» — телесюжет № 24 про контроверсійного Юрія Косача.

1920-ті роки , Marko Robert Stech , драматургія , еміґраційна література , малярство , Марко Роберт Стех , Очима культури , Париж , розстріляне відродження , сталінізм , українська культура , українська література

Залишити коментар

Натисніть сюди, щоби скасувати відповідь.

Ви повинні увійти, щоб залишити коментар.

  • Анонси
  • Події
  • Новинки
  • Рецензії
  • Інтерв'ю

Недавні записи

  • Дмитро Щербань. Незламний прокурор (Розщебнувши ґудзики генеральського мундиру прокурора)
  • «Вікно на Хрещатик» з однойменним вальсом із Варшави і харківською передмовою
  • Час відновити справедливість!
  • Все залишається людям
  • Анатолій Стожук: «Головні битви людини проходять у її серці». До ювілею письменника і видавця
  • Рядки з передмістя і Харкова перемогли на поетичному конкурсі в Києві
  • «Так довго не живуть, а я живу». Чорнобилець Віктор Пінченко на творчому вечорі в Мерефі

Позначки

1920-ті роки Marko Robert Stech І. Мироненко Ірина Мироненко Антоніна Тимченко Бобошко Боровий Брюґґен Василь Мисик Віктор Бойко Віктор Тимченко Віталій Квітка Григорій Сковорода Дмитро Щербань Кириченко Ковальова Л. Хворост Леонід Ушкалов Люцина Хворост Марко Роберт Стех Мельників Михайлин Михайло Красиков О. Ковальова О. Тараненко Олександра Ковальова Очима культури Перерва Петро Джерелянський Романовський Сергій Шелковий Сковорода Стожук Супруненко Тома Хворост Шелковий малярство музика поезія поезія національного опору розстріляне відродження сталінізм українська культура українська література
© Усі права застережено
Харків-61002, вул. Чернишевська, 59; (057)700-40-58; електронна адреса: kharkiv.nspu@gmail.com
2012 Сайт Харківської обласної організації Національної спілки письменників України
Підтримка сайту: Андрій Пеляк