• Головна
  • Товариство
  • Творчість
    • Поезія
    • Проза
    • Драматургія
    • Критика та есеїстика
    • Переклади
    • Зав’язь
  • Літпроцес
    • Журнал “Харків. Lit”
    • ЛітReview
    • “Кальміюс”
      • Кальміюс-2018
      • Кальміюс-2017
      • Кальміюс-2016
  • Історія
    • Літературний Харків
    • Постаті
    • Очима культури
  • Наші партнери та друзі
← Час відновити справедливість!
Анатолій Стожук: «Головні битви людини проходять у її серці». До ювілею письменника і видавця →

Все залишається людям

Опубліковано в 31 Бер, 2025 Прокоментуй! 270 переглядів

Вже більше двох десятків років дружу з київським художником Миколою Захаровичем Власенком.

На святкуванні його семидесятиліття, в  художній майстерні на вулиці Ярославів Вал, наподалік від Золотих воріт в Києві, познайомився з видатним скульптором Миколою Наумовичем Обезюком (1938-2024).

Знайомлячи нас художник відрекоменндував: – Миколо, щоб ввести тебе в ситуацію. Дмитро ж уже колишній прокурор, а тепер письменник. Розповідай, він уже до справи не пришиє, а написати про тебе може.

На світлині серед трьох Миколаїв (з ліва направо): Я, Обезюк Микола Наумович, Власенко Микола Захарович, к.т.н. Рябокінь Микола Іванович.

– Мені ж не в новину розмовляти з письменником. Скільки я їх знав та ще й досі знаю. 1965 року я створив рельєф “Еней” у техніці карбівки для Спілки письменників України. Напевне, це була перша робота у Києві, виконана у цій техніці. Приятелював із незабутнім поетом із Волині Олександром Богачуком, письменником Василем Земляком, був побратимом Григора Тютюнника. Григір якось сказав мені: “Миколо, я тебе люблю як брата”. І саме напередодні трагічного відходу Григора з життя, ми спілкувалися спочатку в кафе “Еней” Спілки письменників, а потім у його помешканні. У моїй майстерні бували Іван Кавалерідзе, Микола Вінграновський, Іван Драч, Олександр Білаш. А за свого президентства побував і Віктор Ющенко. Тому є про що згадати.

 Я одразу запитав:  –  Ота, дівчинка з колосками, ваша…?

– Це я виліпив ескіз і Петру Дроздовському дав, щоб він збільшив. Моя, але  так як з ескізу  збільшена, то вважається в співавторстві. Ми тоді не сподівались що проста скульптура так прозвучить, стане символом пам’яті  … І коли  відмічають  голодомор, то дівчинку показують мало не по всіх телеканалах.

Я так оце подумав: більше двадцяти пам’ятників на землі залишив а про надгроби, барельєфи уже не кажу. Я і батьків Бориса Олійника  і Володимира Яворівського і Гуцалів повиліплював і Білаша… У Білаша у рідних не було                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       можливостей і вони пішли  іншим шляхом – бюст поставили. А в мене було в ескізі, де  Білаш на двох колонах червоній і чорній… Стоїть Сашко з такою, непокритою головою і лелеки… А внизу стежка і на стежці стоїть малий хлопчина … іде у світ незнаними шляхами… Я так оце подумав: більше двадцяти пам’ятників на землі залишив а про надгроби, барельєфи уже не кажу. Я і батьків Бориса Олійника  і Володимира Яворівського і Гуцалів повиліплював і Білаша… У Білаша у рідних не було можливостей і вони пішли  іншим шляхом – бюст поставили. А в мене було в ескізі, де  Білаш на двох колонах червоній і чорній… Стоїть Сашко з такою, непокритою головою і лелеки… А внизу стежка і на стежці стоїть малий хлопчина … іде у світ незнаними шляхами…

– Миколо Наумовичу – запитую я , – а за рубежем, крім України та в колишньому СРСР, є ваші скульптури?

– Є. В Македонії стоять Клим і Наум. Дві скульптури. І посередині – Ангел.. А у мене навіть фото не має. А потім, коли перший інфаркт хапонув, я перед тим для Канади ліпив жіночу фігуру, отак задумав в горизонтальному леті і назвав її «Оболонська затока». В бронзі. На каменюці ледь  тазом торкається каменя   На камені й поставили. І той канадієць,  в захопленні забрав її, ну звичайно ж заплатив. На той час, то були невеликі гроші, але мене влаштовувало. Телефонували йому. Мовляв,  дай хоч фото, щоб мені було на пам’ять. А вона в бронзі виблискує як золота. Ото, мабуть найкраща моя робота. Потім в Іспанії є одна моя робота.  Фігура рибалки на зимовій рибалці. Вона теж цікава.  А у мене і фото немає. Я ніколи не придавав цьому значення, що то моє авторство.  А я так вважаю: Пішло між люди і добре, значить визнали… І я не можу хизуватись. Було  декілька фотографій, то сини пороздавали для публікацій і все порозліталось. Але я не шкодую. В камені і бронзі скульптор має підпис. Ось, поряд з Київським універстемом, Борис Грінченко стоїть… є табличка, підписано. Не  для слави, але все залишається людям.

 – А тепер що твориться – долучається Микола Захарович – на обеліску невідомому солдату спиляли бронзову композицію…

– Та моїх п’ять чи шість  скульптур постраждали. Я в Одесу зробив  статую дівчини, десятикласниці, більшу, ніж натуральної величини. Збігає по сходах школи з квітами в руках. Мама, бідна після того, як спиляли, приїхала в сльозах… Не витримала – померла. А другий,  я з Славою Кутиненко зробив  ще одну дуже красиву дівчинку на білій колоні  Славик партитуру дав геніальну і теж  спиляли ту фігуру  І батько теж від відчаю сконав. А я ж не можу витвір повторити  А в Києві на Байковому кладовищі, там де   могила Лесі Українки, Олени Пчілки. недалеко  від них,   могила Євгена Гуцала. Я виліпив йому плачучу матір  без обличчя  покрита хусткою, а поряд велика книга на дві сторінки, розкрита і портрет Жені Гуцала та його першої дружини. Спиляли , дружина  покійного Жені Гуцала, питає мене: що ж робити? А в мене ж немає копії, я її не можу знову зробити. Та й витрати. Тоді від спілки за копійки це робилося, а тепер… Спиляли кілограм 150-200 бронзи.  Варвари… В війну такого не робили… І ще один наш спільний знайомій  через Олександра Білаша – Михайло Ткач, поет. Він мені  скільки своїх книг по надарив. Я його і дружину виліпив,  такі високі барельєфи.  Здається класно. І оце десь пів року тому телефонує його  дочка Марічка… Каже вкрали, ломом виковиряли. І Бога не бояться… І марно скаржитися…

У нас сьогодні, ніби  вечір спогадів. То я ще прочитаю вірша Ліни Костенко. Був такий скульптор Ковальов Олександр Олександрович, майстер станкового і монументального портрету. Це ж він автор пам’ятника Лисенку біля оперного театру. Є ще  його робота – пам’ятник Пушкіну. Ковальова взагалі скульптори боялися, бо він  такий емоційний, якщо йому щось не подобається то рознесе… може поперти… І я його також побоювався, бо він в художніх радах постійно перебував. Але й пробивний такий був.  Я ліпив пам’ятник Лесі Українки для Луцька… Ліпив  в реставраційних майстернях. Я там на лісах, а Ковальов заходить. Став та й дивиться, дивиться і  каже: «Слыш парень, она у тебя как песня, только вот эту складку,  возле прямой, ты ламаной сделай, будет лучше». І я так відразу, що він похвалив  і кажу: «Ну, коли мене така видатна людина похвалила то я одразу йду, ні, біжу по коньяк». Тут скульптор Німенко Андрій Васильович підійшов і ми з ним  прямо бігом через дорогу  спішно, перебігаємо. А там міліціонер. Зупиняє нас. Німенко на того міліціонера  одразу починає перти, він же фронтовик. То той міліціонер Німенка відпустив, а мене оштрафував. Хоча я мовчав. Та  Бог з ним. Купили і коньяку і закусити. Назад у ті реставраційні майстерні. Там хлопці одразу столи накрили. Сіли…  Корочше, я з Ковальовим  так подружився. А потім він ще дізнався, що я в Севери вчився… А це великий скульптор. Професор чотирьох академій  Римської, Пражської, Петербургської і Московської . В нього в учнях були  Лисенко, Бородай , Макогон.

Ковальов прожив 76 років.  І от похорон і поминки. Стоять Валентин Іванович Зноба, лауреата Національної премії ім. Т.Г. Шевченко, академік Академії мистецтв України, я з ним тоді робив для Греції пам’ятник, стоїть і Дмитро Григорович Янко – громадський діяч, член-кореспондент академії архітектури, він постійно організовував вечори пам’яті.   Янко каже до мене: Миколо ти щось скажи. Дивлюсь, Зноба так зацікавлено дивиться на мене, мовляв, що ж я скажу. А що я скажу? Я ж не буду розповідати про нього. вирішив  з Ліни Костенко:

Умирають майстри, залишаючи спогад як рану.

В барельєфах печалі уже їм спинилася мить.

А майстри іще не зробились майстрами.

А робота не жде. Її треба робить.

І приходять якісь безпардонні пронози.

Потираючи руки, беруться за все.

Поки геній стоїть, витираючи сльози,

Метушлива бездарність отари свої пасе.

Дуже дивний пейзаж: косяками ідуть таланти.

Сьоме небо своє пригинає собі суєта.

При майстрах якось легше. Вони – як Атланти.

Держать небо на плечах. Тому і є висота.

І я так емоційно прочитав. Янко каже: –  Ну, Миколо, ти такі слова підібрав, так сказав…

– А краще ж і не скажеш – підхопив Микола Захарович. Це ж Ліна Костенко, це ж класик.

Ми, художники, люди особливі. (Авт. Його картини – це пейзажі та релігійна тематика. Розповідав, що пишається не тим, що його картини розійшлись по приватних колекціях, не тим, що жив у Франції, а грамотою Верховної Ради України за участь в оформлені меморіального музею Т.Г. Шевченка в Каневі).

Кожний митець завжди пошукує сильні емоції і нові відчування. Їх око усе схоплює на льоту. Для простої людини білий колір є білий, та й годі, чорний – чорний, блакитний – блакитний. А я іду і бачу всі відтінки. Кожного кольору десяток, а той більше відтінків. Нарешті знайдено рівновагу, вдалу і тонку. Але чи не перебрав ти міри? От десь якась  стрічка світла і  мене воно притягує, вже думаєш як би і де те можна було б відобразити. Жінки притягують своєю зовнішністю, характерними рисами обличчя. І повз краси  я пройти не можу…

–Твої пошуки краси я вже знаю – кажу Захаровичу – пам’ятаю,  як ти мене проводжав на вокзал. Під час руху в метро побачив красиву жінку і тягне мене за рукав, мовляв, дуже характерний тип обличчя, необхідно познайомитися. Підійшли: «Пробачте, ви така красива жінка, мабуть, киянка, адже  лише в Києві отак випадково зустрінеш красиву жінку». Та зашарілась, а він стиха, довірливо нахилившись до плеча, відрекомендовується як художник, витягує свою візитівку, вручає: «Не подумайте нічого лихого, я хотів би намалювати ваш портрет, а коли у вас є час, то чи не могли б ви з нами посидіти біля вокзалу в кав’ярні. Ми оце з товаришем, прокурором, нещодавно з села, продали на базарі мішок картоплі, та й думаємо, де б це нам випити коньячку та пригостити красиву жінку шампанським…»

– Та все ж, Миколо, твої кольори, то для картин. А скульптура обмеженіша в своїх засобах. Вона не має нічого, крім каменю та одної барви, щоб відтворити найбагатшу натуру – почуття в людських постатях; і мало хто усвідомлює, яку безмірну роботу ідеалізації вкладає скульптор у мармур. Але іноді спрацьовує інтуїція і навіть деяка містика. На замовлення  Міністерства культури я створив пам’ятник поету Грузії – Давиду Гурамішвілі. Через добрий десяток років після того, як він постав, я дізнався, що Давид Гурамішвілі не бачив на одне око, яке втратив на війні. Я від такої звістки був надзвичайно вражений, бо інтуїтивно зобразив поета із майже заплющеними очима.

Знаєш, що я скажу – продовжив розмову скульптор – може це день такий спогадів. Я просто згадав Вакулко Олександра з міністерства культури.  А в них був невеликий, прогулянковий корабель. Він там його в гідропарку ставив. Прогулювався на нім по Дніпру. А в мене був моторний човен. І Вакулко любив ті прогулянки, хоча йому уже було десь років сімдесят п’ять.

– А жінка молоденька проти нього була – додає Захарович.

– Так, так, а він любив, хоч і в такому віці, випити і закусити. І завжди у нього були з музею літератури дівчата. Це я так кажу дівчата, а вони вже в віці десь за п’ятдесят років. До речі, одна із них купила у мене ескіз.  Вакулко любив  жінок запросити на корабель і по Дніпру… Одпливе метрів за 200-ті од берега щоб  човнярі на веслах не допливали. А я на своїй «Казанці» теж по Дніпру ходив… Бувало, що й він на кораблі до безлюдного берега підпливав, в холодочку накривали там стіл  на березі, чи прямо на кораблі. А мені на той час ті жіночки здавалися ледь не бабусями. Ну, я підплив до них. Сидять ті жіночки і якось розмова не клеїться. Вакулка там з якоюсь молодицею. І він до мене: « Миколо, скажи тост». А я  дивлюсь на вже  західне сонце, на відблиск його у воді. Як  зараз пам’ятаю що це було там де оце  проходив пісенний фестиваль, біля ВДНГ. Сонечко сідає. Така тиха погода.  І я от думаю, що ж ото сказати. І на душі уже якось так, що дивлюсь на тих жіночок, що вони як оте сонечко, що вже сідає і я згадав вірш Ліни Костенко, і почав декламувати:

Вечірнє сонце, дякую за день!

          Вечірнє сонце, дякую за втому.

          За тих лісів просвітлений Едем

          і за волошки в житі золотому.

          За твій світанок, і за твій зеніт,

          і за мої обпечені зеніти.

          За те, що завтра хоче зеленіть,

          за те, що вчора встигло одзвеніти.

          За небо в небі, за дитячий сміх.

          За те, що можу, і за те, що мушу.

          Вечірнє сонце, дякую за всіх,

          Котрі нічим не осквернили душу.

          З те, що завтра жде своїх натхнень.

          Що десь у світі кров ще не пролито.

          Вечірнє сонце, дякую за день,

          За цю потребу слова, як молитви.

          І отак закінчив.  То ті «дівчата» зашарілися…  Їм так співпало оте вечірнє сонце… Ніби їх особисто це стосується.

– Уявляю і відчуваю ! У тебе ж іще голос такий, з присадкою, вмієш декламувати – доповнив Захарович.

–  Що тобі сказати…!? І я дивлюсь,  і в одної, і в другої сльоза на щоках.. Я якось для себе до душі не сприйняв, а для них це…, я ніби до  вечірнього сонця говорив того вірша, а виявляється їхні душі… як ото те вечірнє сонце вже на захід…

          –  Розкажіть-но про себе?

– Всього не повідати, а якщо коротко, то спочатку навчався у Львівському училищі а потім і в інститут прикладного і декоративного мистецтва на відділенні скульптури, який закінчив 1964 року.

– Миколо, – підключаються до розмови Микола Захарович –  а чому замовчуєш, що ти  майстер спорту з фехтування, що був призером в особистому і чемпіоном у командному заліку колишнього Радянського Союзу. А на Другій спартакіаді народів СРСР  переміг багаторазового чемпіона світу.

–Так, на той час це стало сенсацією. Запропонували переїздити до Москви, а я відмовився. Тоді мені створили такі умови, що довелося відмовитися від професійного спорту. Але я не шкодую… Якщо згадати, то я п’ятнадцять років прожив по гуртожитках. Училище, інститут і ще три роки на станкозаводі ім. Горького. Туди направили після інституту. То я там і художник, і скульптор. В конструкторському бюро, як зараз пам’ятаю, шестишпиндельні токарні верстати. Класні, а зовні не мали вигляду.  То я там дизайн такий виконав, що вони в Японії золоті медалі взяли.. І я там раціоналізацію ввів, зробив скло яким закривали деталь, щоб пульпа в очі токарю не бризкала. І так ото потихеньку, я якось зі скульптором Німенком Андрієм Васильовичем зв’язався. А він же автор пам’ятників видатних українських митців — Юрія Яновського, Олександра Довженка, Остапа Вишні, Степана Васильченка, Григора Тютюнника, Павла Загребельного та інших. Тоді і я вже почав гроші заробляти. А замовлень надходило багато…

 – Тепер ми дожились до такого – вже я продовжую розмову – коли,   на відкриті пам’ятника  видатній людині, новоявлений бізнесмен каже: – Подумаєш! Видатна людина, пам’ятник йому відкрили. Захочу і мені, ще й за життя, постановлять.

– А тобі за що? – Запитують.

  • Як за що? За гроші…

– Чи може  це я вже старий і почав скиглити – скрушно мовив Наумович. Грошова скрута – це не найгірше, та вона дратує. Витрати збільшуються швидше, ніж пенсія. Гроші, які належало б тратити обачніше, ідуть ніби за вітром.

– В мене є фото, де ми молоді. Хочу його в рамку – каже Микола Захарович. Я його знаю, коли він ще квартири не мав. А я якось побував у його майстерні.  Велике таке приміщення  декоративного мистецтва і я там Леніна  чеканив. А чеканка це скульптурна робота. Микола підходить. Молодий, статний, красивий, мускулами аж гарцює.  А для нас художників, скульптори –  це  як небожителі… Дивиться на мою роботу. Я вже так  трохи знав його і кажу:   –   Миколо,  подивись на мою роботу. Він подивився і каже:  –  Цей витвір і на тин  навряд чи хто повісить.

  • Ну я так не казав – пробує заперечити Микола Наумович.

– Казав, казав. І бере молоток. Бах,  бах в області скули, потім над бородою, а далі так легенько постукує і о… Вождь, ніби ожив. Все було так добре скомпоновано, обрело зовсім інший вигляд. І ось я приношу ту чеканку на художню раду. Всі  зацікавились. Кажуть, що візьмуть мою роботу. Я тоді розцінок не знав, а вони запитують чи влаштує мене сума в 700 карбованців. Я аж оторопів. Аж ноги задрижали. Інженер за місяць отримував 200, а тут 700. Я бігом шукати Миколу, уже з грошима. В ресторан, конину… по стопочці зразу.

– Миколо, якщо ти ще не розповідав Дмитру, то повідай  про той епізод  з шубою.

– Розповім, то, мабуть, був один із найкраших моїх розигришів.  Якось я зайшов до Миколи. А в нього зібралась еліта. Дома. Єліта. Заступник міністра. Жіноча половина. Посиділи добре, закусили, погомоніли і я вже бачу що скоро будуть розходитись. А я ж люблю пожартувати, щось та втнути.  То я ніби перший  зібрався піти. Кажу: Миколо проведи мене. Виходжу. Там маленька вітальня, на вішалці висить шикарна шуба. Я одягаю її. А то шуба  дружини заступника міністра. Одягнув  її і знову заходжу в кімнату, а  всі все ще сидять за столом. То я  ніби-то ще раз зайшов з ними попрощатися і,  прикинувшись п’яненьким, кажу: «Вибачайте, що вимушений раніше вас  іти. Дякую за хороший стіл, за гостинність. Дякую за все і до побачення». І повернувся іти. А дружина  заступника міністра з виряченими очима, верескливо, як закричить: «А моя шуба! Куди ж ви…».  Та з-за столу до мене. А я ще прикидаючись: «Яка шуба, я ж своє пальто… це  якось випадково…»

Тут уже всі зрозуміли, що то я так розіграв… Ви б бачили, як там всі реготали             від сміху боки рвали. Сміялися від душі. Потім, коли вже всі розійшлися, Микола проводжав мене, ми й самі  не могли, реготали, аж губи тряслися. Довго згадували той розіграш. Особливо згадували ту дружину заступника міністра. Як вона закричала. А воно й не дивно.  В той час  таку шубу і заступнику міністра не просто було придбати. Та й зараз, а це було вже більше років тридцяти тому, коли згадаємо, то ніби повертаємось в ті роки.

–  Миколо Наумовичу! Ви обидва старші  за мене!  І хоча й моє сонце уже на вечірньому прузі, я щиро радію вашому незаспокійливому життєлюбству…

– Знаєш, – звертається до мене художник – Микола Наумович дуже переживає смерть дружини, а я йому кажу, що чув таку розповідь: Чоловік приходить в церкву висповідатися і плаче. Батюшка його запитує: чого ти плачеш. – Дружина  померла. –Тут не потрібно плакати. Вона пішла до дому, а ми допоки ще в гостях на цій Землі. А в гостях треба жити і співати, і чарку пити…

– Хтось дуже вдало сказав, що людина до тих пір живе активним життям, допоки є кому сказати: – А пам’ятаєш…!?

Розмови були різні. Там же в художній майстерні якось допізна затрималися з Миколою Рябоконем —  харківянином, кандидатом технічних наук, свого часу директор інституту інформаційних технологій та моделювання. Розмовляючи, спорожнили кілька ємностей, і коли він почав розповідати про теорію світлових хвиль, а я ще й задавати йому питання з цього приводу, то, зрозумівши ту «амплітуду коливань», запропонував: — Миколо, мабуть, досить, а то ми тут з тобою і теорію Ейнштейна піддамо сумніву…

Те, що я пишу – своєрідні спогади. В них намагаюсь виразити себе,  свій світ відтоді, як почав до нього придивлятися, до нього прислухатися, його розгадувати. Не скажу що то легка справа. Потрібно все, все перебрати в собі, пройнятися до глибин пам’яті, визбирати, вимести із закутків та закапелків  кожну бувальщину, знову окинути її зором, розумом збагнути й осягти – як воно в тобі складалось колись, і до чого ти прийшов на схилі  віку свого. Часто пам’ять зберігає  нібито незначні моменти, але, мабуть, вони тому і запам’ятались, що зачепили самі глибокі почуття.

Дмитро Щербань

Дмитро Щербань

Залишити коментар

Натисніть сюди, щоби скасувати відповідь.

Ви повинні увійти, щоб залишити коментар.

  • Анонси
  • Події
  • Новинки
  • Рецензії
  • Інтерв'ю

Недавні записи

  • НА СОРОКОВИНИ
  • Дмитро Щербань. Незламний прокурор (Розщебнувши ґудзики генеральського мундиру прокурора)
  • «Вікно на Хрещатик» з однойменним вальсом із Варшави і харківською передмовою
  • Час відновити справедливість!
  • Все залишається людям
  • Анатолій Стожук: «Головні битви людини проходять у її серці». До ювілею письменника і видавця
  • Рядки з передмістя і Харкова перемогли на поетичному конкурсі в Києві

Позначки

1920-ті роки Marko Robert Stech І. Мироненко Ірина Мироненко Антоніна Тимченко Бобошко Боровий Брюґґен Василь Мисик Віктор Бойко Віктор Тимченко Віталій Квітка Григорій Сковорода Дмитро Щербань Кириченко Ковальова Л. Хворост Леонід Ушкалов Люцина Хворост Марко Роберт Стех Мельників Михайлин Михайло Красиков О. Ковальова О. Тараненко Олександра Ковальова Очима культури Перерва Петро Джерелянський Романовський Сергій Шелковий Сковорода Стожук Супруненко Тома Хворост Шелковий малярство музика поезія поезія національного опору розстріляне відродження сталінізм українська культура українська література
© Усі права застережено
Харків-61002, вул. Чернишевська, 59; (057)700-40-58; електронна адреса: kharkiv.nspu@gmail.com
2012 Сайт Харківської обласної організації Національної спілки письменників України
Підтримка сайту: Андрій Пеляк