Наступного тижня до нашого міста приїздить давній друг Харкова Райнгард Кнодт.
Контекст: Вийшов артбук «Біль» – Райнгард Кнодт (тексти), Гамлет Зіньківський (ілюстрації), Сергій Димитров (переклад), Ілля Жекалов (дизайн).
Райнгард буде в Харкові з 11 по 15 червня, братиме участь у заходах, де з ним можна буде зустрітись, поговорити про життя, мистецтво та естетику, взяти інтерв’ю etc.
«Це все хребет»
12.06, 19:00 галерея COME IN, Данилевського 26
Виставка ілюстрацій Гамлета Зіньківсього до книги Райнгарда Кнодта «Біль. Філософсько-поетичні мініатюри».
«Світ більше нічого не чекає від книжок»
13.06, 18.00, сад Харківського ЛітМузею, вул. Багалія 6
Філософська бесіда-вечірка за участі сучасних філософів Райнгарда Кнодта (Німеччина) та Дмитра Петренка (Україна) про книги, філософію і щоденне життя.
Приводом для розмови стане книга малої прози «Біль» Райнгарда Кнодта, яка цього року виходить в українському перекладі.
Короткий опис
Райнгард Кнодт пропонує читачу подивитись на філософію крізь «поетичну» призму, спонукаючи не уникати біль, наче щось в корені негативне, а розгледіти в ньому фундаментальний сигнал, імпульс до відновлення балансу, стан переосмислення, процес навчання. Адже біль є природним, невід’ємним атрибутом життя: туга за втратою, потяг душі, ціла палітра любовних страждань, сум за батьківським домом. Райнгард тематизує базові ситуації: я занедужав, одружився, у мене є шеф, дитина… Філософські тези щільно вплетені в літературний текст, що робить читання медитативним, спонукає прожити життя доцільно, наповнюючи його суттєвими речами.
Про автора
Райнгард Кнодт (1951), 12 років викладав філософію в універсистетах Ерлангена-Нюрнберга, Байройта та Дубліна. В 90-х роках сформулював теорію естетичної кореспонденції. З 2005-го року мешкає в Берліні, викладає історію мистецтва в Берлінському університеті мистецтв. Заснував мистецький будиночок Шнакенгоф на півдні Німеччини. Райнгард Кнодт – штатний автор телерадіокомпанії Bayerischer Rundfunk. Автор філософських та літературних праць (романів, розповідей, есеїв), лауреат літературних премій Баварської академії витончених мистецтв.
Передмова
З автором тексту, Райнгардом Кнодтом (професор з філософії), знайшлись в Нюрнберзі десять років тому. Познайомились на тлі літературних праць – вже тоді він був відомий своїми місткими й лаконічними сентенціями, які приємно цитувати під час дружніх розмов. Деякі з його влучних тез підхопили вуличні філософи і оформили в графіті, вивівши на великій бетонній брилі на березі Шпрее в Берліні: «Насамоті не можна бути вільним». Позатим Райнгард – відмінний організатор: заснував Шнакенгоф, – будиночок на кам’янистому березі річки Пегніц, де збираються сучасні філософи, літерати, художники, скульптори, музиканти і організують час і простір на свій манер. Це місце просто пульсує сенсом!
З автором образів, Гамлетом Зіньківським, спершу знайшлись на вулицях, адже він є стріт-арт візиткою України (представляв її на Венеціанській Бієнале), а врешті «Біль» звів нас на його легендарній кухні, стіни якої є постійними свідками народження безлічі ідей, планів, а також затишку мистецьких розмов про суттєве. Гамлет говорить місткою, глибокою, проте лаконічною візуальною мовою, сповненою символів, послань і зв’язків. Малюнки зазвичай доповнені характерними текстами, які дехто називає білими віршами. Його «читають», на вулицях міст різних країн, на стінах житлових будинків і арт-галерей (як ззовні, так і зсередини) – на всіх можливих площинах.
Часом натрапляєш на тексти та образи, які хочеться тримати окремо від усього іншого, проте на видному місці, – щоб повертатись думками до моменту, коли буквально проживаєш їх. Надихаєшся текстом і віриш автору з перших речень, чуєш всередині його голос, зітхання, відчуваєш посмішку, насолоджуєшся паузами. Дивлячись на картину, ніби чуєш, як з шелестом лягають на папір штрихи, думки, ідеї, почуття, з’являються образи. І також обов’язково – паузи, в яких акумулюється сенс. Ця книжка – поєднання двох таких глибоких знахідок: текстуальної і візуальної.
Радий, що близькі мені митці-філософи зустрілись в такий спосіб на цих сторінках.
Публікації
Der Atemkreis der Dinge – Einübung in die Philosophie der Korrespondenz, Alber, 2017
Undinen – Unmögliche Liebesgeschichten, PalmArtPress Berlin, 1. Auflage, 2015
Unternehmerenergie (Sonderdruck), PalmArtPress Berlin, 2014
Schmerz – 8 Miniaturen, PalmArtPress Berlin, 1. Auflage, 2014
Brief an den Turmschreiber – Über Abenberg, Gott und die Welt: literarischer Bericht über eine Stadtschreiberschaft in Abenberg, 2004
Aber so kommen Sie doch mit hinunter zum Fluss … Skizzen einer minimalistischen Reise (Fotos: Jürgen Schnabel), Gillitzer und Müller, Nürnberg, 1999. Neuauflage, Hardcover Leinen, PalmArtPress Berlin, 2015
Ästhetische Korrespondenzen – Reclams Universalbibliothek UB8986, 1994
Das Haus (Roman), Ffm. 1987
Die ewige Wiederkehr des Leidens, zu Friedrich Nietzsche – Bouvier, Bonn, 1987
Gott, Liebe oder die Reinhaltung der Luft, Hersbrucker Bückerwerkstatt, 1984
Die Pilzmaschine – Absurde Kurzgeschichte, Verlag d. Abendzeitung Nürnberg, 1978